[9] Jak na Dolby Atmos - Instalace stropních reproduktorů + Fotogalerie

  Prostorový zvuk domácího kina 7.1 rozšířený o 4 stropní reproduktory je v současnosti nejlepším možným řešením pro audio formáty Dolby Atmos , DTS-X, nebo Auro3. Jak probíhá instalace reproduktorů na strop v kombinaci s difuzními akustickými panely Vicoustic DC2 naleznete uvnitř článku.

da main j 


Ne všechny interiéry dokážou v přátelském ohledu čtyřem reproduktorům na stropě vyhovět. Pokud se jedná o snížené podhledové stropy ze sádry, nebo zavěšenou kazetovou konstrukci, tam se umístění reproduktorů přímo nabízí a jedná se o nejsnadnější alternativu. Vykroužíme požadovaný otvor a instalační reproduktor snadno ukotvíme. Snížený strop nám také umožní snadno ukrýt reproduktorové kabely.

Jak ale postupovat v případě klasického stropu z betonu, který zapuštění jakéhokoli reproduktoru vylučuje?


da vicoustic    Do této situace se v případě realizace Dolby Atmosu dostane většina z nás, protože klasický strop má doma téměř každý. Ve většině případů bude zájemce hledat řešení, které se samozřejmě nabízí - speciální reproduktory vyzařující do stropu, aby posluchač poslouchal odražený zvukový signál. Toto řešení ale nenabízí přímou, ale odraženou zvukovou informaci. Její hodnotu samozřejmě ovlivňuje pohltivost nebo odrazivost materiálu, ze kterého je strop udělán, nebo dekorován. Dalšími vlivy jsou délky a úhly dopadu a odrazu – zkrátka je to náhradní řešení plnohodnotného, na strop zavěšeného reproduktorového systému. Výrobci samozřejmě chtějí, abychom byli uživateli „Atmosu“ za každou cenu a nabízí přídavné reproduktory a dokonce integrované verze sloupových reproduktorů. ( KEF, KLIPSCH )

Instalace je potom velmi snadná a pro pořízení tohoto systému hovoří především problematika zavěšení reproduktorů, která odpadá. Z výše uvedeného je ale zřejmé, že zároveň odpadá možnost nejlepšího zvukového řešení Dolby Atmos s reproduktory umístěnými přímo na stropě. Pokud jste tedy náročný uživatel, vyžadující perfektní zvuk, pak toto řešení není pro vás.

Před takovým zadáním bez kompromisu jsme nedávno zvažovali několik možností pro betonový strop obložený dřevěnými palubkami. Zapuštění koaxiálních reproduktorů Cabasse nepřipadalo v úvahu a přesto jsme je nějak na strop dostat museli. Umístění skříní na strop by také neprošlo, ale řešení se našlo. Je dobře, že nešlo o kompromis ale naopak o splnění předpokladu a navíc zlepšení akustického stavu dané poslechové místnosti. Tím řešením byly difuzní akustické panely Vicoustic DC2 a integrace reproduktorů přímo do nich.

Koaxiální reproduktor Cabasse IO2 má svou vlastní kulovou ozvučnici, kterou jsme integrovali do MDF skříně, integrované do panelu. Jedná se o práci, která není jednoduchá, ale její výsledek stojí za to. Pro konfiguraci plnohodnotného Dolby Atmos je potřeba vyrobit čtyři takové solitéry. Vše musí být velmi pečlivě lepené a zatmelené.

Řešení umožňuje zakomponovat i osvětlení. V našem případě to byly 3 LED světla. Veškerá kabeláž je schovaná pod panely. S ohledem na místo poslechu (referenční bod) jsme celou koncepci panelů uspořádali jako přední a zadní vertikální scénu.

Pro konfiguraci 7.1.4, kterou jsme realizovali, potřebujete AV procesor, který signál 3D zpracuje a pošle na správné adresy zesilovačů, kterých musí být 11 plus jeden v subwooferu. Volba padla na MX 122 od McIntosh, který zvládá řídit všechny dostupné zvukové 3D formáty  (Dolby Atmos, Auro 3, DTS-X). O jiném, takto vybaveném procesoru v referenční kategorii, zatím nevíme. Dělené řešení AV komponentů je vždy přínosem s možností vybrat si zesilovač na konkrétní reproduktor. Integrovaný AV Receiver tedy referenčním řešením není. Také zatím není na trhu integrovaný přístroj s jedenácti zesilovači. (výrobci to řeší klasickou sedmičkou s RCA výstupy na 4 další zesilovače (Arcam AVR 550, 850, firma připravuje pro toto řešení 4 kanálový koncový stupeň)

To liché číslo 11 je trochu problém. Zvolit můžeme dostupné varianty: 7. kanálový + dva stereofonní / dva 5. kanálové a jeden stereo, nebo lichý počet řešit monobloky. My jsme vycházely s daných monobloků McIntosh MC-501, které jsme doplnili o jediný 9. kanálový zesilovač na trhu nabízený značkou Onkyo - model PA-MC5501. Nějaké další zesilovače už by se nám nevešly ani do stolku. Robustní stolek je zakázkovým produktem pphifi, vytvořeným podle požadavku zákazníka. Částečně uzavřená zadní část je ve skutečnosti prostor pro uložení kabelů v každém patře. Dělená koncepce AV systému s jedenácti zesilovači - to je opravdu hodně kabelů a jejich skryté uložení bylo jedním ze základních požadavků zakázky.


Zvuk:

McIntosh MX 122 nabízí možnost Audyssey a jeho nejnovější verzi, ale my jsme nastavovali manuálně. Je to pochopitelně časově náročnější verze, ale výsledek stojí za to. Přesto ale v prvním kroku nastavování doporučuji Audyssey využít a jedno měření udělat. Odhalí nám případnou nesprávnou polaritu připojení reproduktorů. I když si počínáme při zapojování reproduktorů poctivě a polaritu i směrovost kabelů si pečlivě hlídáte, stát se může to, že odhalíte opačnou polaritu reprosoustavy zapříčiněnou výrobcem a jeho nedokonalou kontrolou. Stalo se nám to již několikrát, že správně zapojený kabel na svorkách skříně ještě neznamená správnou polaritu uvnitř skříně. V případě jedenácti reproduktorů je Audyssey pomocník na svém místě.

Dalším krokem je už samotné manuální nastavování, které vyžaduje zkušenost, trpělivost a pečlivé zadávání požadovaných informací. MX122 se nastavuje pro daný zvukový formát a v našem případě to bylo 7.1.4 a samostatné nastavení pro stereo provoz s odlišným zadáním. Stereo je možné v nastavení zadat jen pro dva reproduktory, nebo variantu se subwooferem, nebo dvěma subwoofery. Poslech vícekanálového i stereofonního obrazu je v případě, že jsme postupovali v nastavení správně, dokonalý. Je to plnohodnotné domácí kino a plnohodnotné stereo zařízení bez kompromisu, což určitě nejde říci o integrovaných AV Receiverech, které jsou s kompromisem u stereofonního poslechu téměř vždy.

Poslouchaly se ukázky testovacích disků Dolby Atmos filmového i koncertního žánru. Naše doporučení má Roger Waters –The Wall, kde si zvukový signál stropních reproduktorů pro Dolby Atmos opravdu užijete. Bitevní scény seriálu Hra o trůny jsou zvukově tak dokonalé, že se stáváte téměř účastníkem akčních scén. Hudební signál z CD/SACD, nebo streamovanou hudbu PC/DSD souborů procesor MX122 posílá do koncových zesilovačů v kvalitě špičkového stereo předzesilovače referenční třídy. To platí i o integrovaném gramofonovém předzesilovači pro přenosky MM/MC. I na tomto čistě analogovém poli se MX122 stává referenčním komponentem.


Jak tedy na Dolby Atmos ?
Několik desítek dostupných titulů na trhu z tohoto formátu nedělá masovou záležitost (zatím), ale cesta domácího kina se ubírá tímto směrem a mnozí skeptičtí výrobci začínají uvažovat reálně. Kdo slyšel dobře nastavený systém 3D prostorového zvuku pochopí, že dosavadní 7.1 domácí kino je pro vysoké nároky filmového i hudebního žánru nedostatečné. Cesta pro vysoké nároky na zvuk zůstává tradičně stereo a novým prostorovým standardem 7.1.4. Obrazová složka takového kina je samozřejmě také nesmírně důležitá, ale o tom až příště.

Výše uvedená konfigurace domácího kina Dolby Atmos v podobném složení samozřejmě tvoří prezentační prostor přímo v poslechové místnosti pphifi. Po dohodě je možné přijet poslechnout a posoudit.