DUNE HD DUO 4K - Recenze nejlepšího multimediálního centra

Na trhu je bezpočet filmových přehrávačů, video streamerů a multimediálních center, a ne vždy je pravidlem, že dražší znamená lepší. V našem článku se podíváme blíže na náš testovaný přístroj Dune HD DUO 4K, a hned na úvod můžeme říct, že lepší a universálnější multimediální centrum nenajdete.

duneBF

Vzpomínáme na časy, kdy byl představen kodek DivX, a po dvou, třech letech jsme se dočkali jeho implementace do prvních přehrávačů. V roce 2003 to byla nevídaná věc, do té doby se filmy s příponou .AVI daly pouštět výhradně na počítačích. Se zvyšujícími se nároky zákazníků se tyto přístroje postupně přiblížily počítačům natolik, že zvládnou přehrát téměř veškerý multimediální materiál, který je k dispozici. Začalo se jim říkat streamery, později multimediální centra. U námi testovaného DUO 4K ovšem můžete slovo "téměř" úplně vyřadit. Umí totiž přehrát opravdu všechno a nabízí široké možnosti nastavení spolu s přátelským uživatelským prostředím.

Zpracování

Kvalita zpracování je na velmi vysoké úrovni. Pokud se podíváme do nitra přístroje, první co nelze přehlédnout je hnědě zbarvený ventilátor rakouské značky Noctua uprostřed přístroje. Noctua vyrábí nejkvalitnější (a také nejdražší) větrné chladiče pro počítače a servery, které patří mezi nejtišší a zárověň nejvýkonější na světě. Ventilátor za chodu má podle našeho odhadu otáčky okolo 500 RPM, jinými slovy - přístroj je naprosto tichý. Dune je v tomto směru nekompromisní, kvalitní chlazení je základ, ale aby někdo použil chladič Noctua vidíme poprvé. To ostatně není běžné ani u high-end přístrojů za stovky tisíc korun. Ventilátor chladí procesor, okolí základní desky a také částečně 2 šachty pro interní harddisk. Můžeme si do přístroje vložit dva interní pevné disky velikosti 3.5” až do kapacity 5 TB (pravděpodobně ale zvládne i 6 TB a 7 TB). Samozřejmě se tím o něco zvýší hlučnost přístroje, jedná se však o řešení daleko více sympatičtější, než fixní uložiště, které nebude v případě jeho poruchy vyměnitelné. Uživatel si navíc sám může zvolit, kolik TB mu bude stačit. Připojíte-li potom do přístroje externí harddisk, flashku nebo čtečku paměťových karet a budete chtít jejich obsah zkopírovat do interního harddisku, není to žádný problém - lze využít pokročilý prohlížeč souborů, který Dune nabízí. Kopírovat lze samozřejmě i opačnou stranou - z HDD do externího disku. To samé platí i pro soubory na NAS serverech.

dunenoctBsmall

* Noctua chladič je jeden z nejlepších na trhu

Podporované formáty

Jeden z hlavních důvodů, proč si koupit Dune HD Duo 4K (popř. jeho 2 nižší modely) je kombinace velmi přátelského uživatelského prostředí a schopnost přehrát všechny audio-video formáty. A když píšeme všechny, máme na mysli všechny. Ve studiu jsme měli několik hudebních streamerů v cenách 300 - 900tis Kč, máme zkušenosti i se streamery přesahující hranici milionu Kč. Neuměly ani zlomek toho, co námi doporučovaný Lumin. Ano, když se bavíme o samostatně hudebních streamerech, stále je nejlepší Lumin a BlueSound. Pokud však hledáme řešení video & hudebního přehrávače (přístroje, který umí "vše v jednom") v rozumných cenách, Dune si zamilujete. Z videa zvládá z těch nejpoužívanějších: MKV, kopii Blu-Ray (M2TS), AVI, MOV, MP4,  ISO BluRay, WMV, a samozřejmě i DVD soubor VIDEO_TS. Bez problémů si také poradí s nejnovějším kodekem H.265.

Pokud otevřete přes Dune složku s Vámi zkopírovaným Blu-Ray filmem, zobrazí se jeho plnohodnotné Blu-Ray menu, tak jak jste zvyklí po vložení Blu-Ray disku do mechaniky. Jedinou věc, kterou aktuální model Dune nedisponuje - nemá Blu-Ray mechaniku. Tu ovšem můžeme dokoupit v podobě jakékoli externí (USB) optické Blu-Ray mechaniky - Dune s ní bez problémů pracuje. Předpokládáme, že po prolomení šifrování AACS 2.0, bude možno obdobně přehrát i zkopírovaný 4K film. Zatím však kopírovat 4K disky do počítačů nelze (až na dvě vyjímky - Smurfs a Patriots day, které tuto ochranu neměly). Mechanika schopná rozeznat a přehrát 4K film již existuje, "povolení" zkopírování zálohy filmu na disk je tedy otázkou velmi blízké budoucnosti. // doplněno 11.10.2017 - ochrana AACS 2.0 byla prolomena, již lze kopírovat 4K obsah do PC //

DSC03027x

Možnosti nastavení titulků

Co nás překvapilo je široké nastavení titulků. Je zde možnost vybrat si barvu, velikost, font i jejich pozici. Přístroje jako Cambridge nebo Oppo nic takového neumí - pracují s výchozí velikostí titulků, která je mnohdy nedostačující. Tyto úpravy titulků nehledejte v hlavním nastavení. Během přehrávání stačí stisknout tlačítko "Subtitles" a zvolit vše potřebné zde. Dune je tedy vhodný pro diváky, kteří mají rádi (jako my) sledování filmů v originálním jazyce a s českými titulky. Česká podpora znaků a diakritiky se musí zapnout v nastavení přístroje, potom vše funguje jak má. Dalším překvapení bylo, když jsme nahráli externí titulky do stejné složky spolu s filmem ale tyto dva soubory neměly stejný název (což je u 99% přehrávačů povinnost k načtení externích titulků ve stejné složce). Dune titulky našel i tak. Pokud ve složce máte omylem titulků více, vyberete si jednoduše, které chcete načíst. Neznáme v tomto ohledu jiný přehrávač nabízející více svobody. Zvuková podpora u filmů v domácím kině je úplná, tzn. od sterea, Dolby Digital, DTS až po Dolby Atmos DTS:X. Zvukové stopy ve filmu lze snadno přepínat (podobě jako titulky) jediným tlačítkem na dálkovém ovládání.

Hardware

Srdcem přehrávače je dvoujádrový A9 procesor Sigma Designs SMP8758 s 6000 DMIPS a 2GB RAM. Poradí si tedy s přehráváním a streamingem kodeku x265 a hlavně s 4K Ultra HD rozlišením 2160p (3840 x 2160). Díky dobré hardwarové výbavě může uživatel rychle, plynule a bez zasekávání procházet nabídky v uživatelském prostředí. Načítání velkých souborů (např. MKV nebo M2TS) je v závislosti na Vaší síti rychlé, to samé platí i o načítaní obsahu složek. Vše v tomto ohledu funguje jak má, nezaznamenali jsme jediný problém.

DSC03025x

Přehrávání DSD

Příjemným bonusem je schopnost přehrávat audiofilské HD audio s rozlišením až 24-bit /192 KHz a hlavně těch nejkvalitnějších audio souborů vůbec - DSF, DSD a dokonce i ISO DSD (resp. streamování SACD). Samozřejmě, jedná se o přístroj za 28 000,- Kč a nemůžeme od něj čekat kvalitu zvukového projevu jakou umí hudební streamer jako např. Lumin. Pro přístroj, který však primárně není zaměřen jako hudební přehrávač je to ale opravdu velké plus. Streaming DSD a DSF neumí ani některé hudební streamery za stovky tisíc, natožtak multimediální centra do 30tis Kč. Dune zkrátka nekompromisně přehraje vše.

4K Upscaling

Jaké je přehrávání a kvalita obrazu? Jedním slovem - perfektní. Zkoušeli jsme přehrát FullHD a 4K video z flashky, NAS serveru i SD karty - vše bez problémů. Upscaling do 4K je též na špičkové úrovni, pokud máte FullHD nebo ještě lépe 4K projektor/ televizi a budete přes Dune přehrávat "obyčejné" FullHD video (1080p), dočkáte se lepší kvality než při přehrávání na jiném přehrávači bez upscalingu - obraz bude více zaostřený a detajlnější. Výborně také funguje i upscaling videa v např. horší SD nebo DVD kvalitě. To je ale samozřejmě obecné pravidlo, Dune tedy není jediný, který upscaling zvládne. Přehrávání čistého 4K filmu je potom ještě o úroveň dál - nejen na velkých uhlopříčkách televizí a pláten.

DSC03021DSC03022DSC03023DSC03024

Konkurenční produkty a shrnutí

Konkurentem může být výborný Cambridge CXU nebo Oppo 203 a 205. Poslední dva modely mají oproti Dune 4K mechaniku, streamování ovšem není tak pohodlné a uživatelsky přívětivé jako u Dune. Je zde např. jen řádkový seznam složek a ne tak bohatý interface systém. CambridgeOppo navíc před 2 lety ve svém firmwaru (bez upozornění) zatrhli pro uživatele možnost přehrávat Blu-Ray filmy z harddisku. Jde to samozřejmě obejít a zkopírovat pouze M2TS soubor - i tak to byl ale zásah do svobody uživatele - na starší firmware se již nedalo vrátit. Dalším problémem může být i nemožnost nastavování titulků. Ani jeden ze tří konkurenčních přístrojů neumí měnit font, pozici, barvu a hlavně velikost titulků. Pokud přehráváte film na velkém plátně, titulky můžou být pro některé diváky malé a nečitelné. Cambridge a Oppo v tomto zkrátka mysleli spíš na trh, který titulky nepotřebuje - anglicky mluvící země. Nespornou výhodou je i kompletní česká lokalizace menu a uživatelského rozhraní.

Dalšího, jako potenciální konkurenta, bysme mohli uvést první přehrávač 4K disků - Panasonic BDT900EG. Respektive mohli, ale neuděláme to. Je to výborný přehrávač 4K Blu-Ray disků ale tím to končí. Měl by (podle oficiálních specifikací) přehrávat MKV ale nám se to nepovedlo. I se zastaralým AVI si v některých případech nebyl schopný poradit. Streamování s ním je zkrátka na nedostačující úrovni.

"Pokud máte FullHD nebo ještě lépe 4K projektor/ televizi a budete přes Dune přehrávat "obyčejné" FullHD video (1080p), dočkáte se lepší kvality než když budete přehrávat na jiném přehrávači bez upscalingu - obraz bude více zaostřený a detajlnější."

Jedinou nevýhodou námi testovaného Dune HD Duo 4K je chybějící interní Blu-Ray mechanika. Tu lze však bez problémů nahradit externí Blu-Ray mechanikou připojitelnou do USB. Spousta uživatelů ale přístroj využije tak, jak výrobci plánovali - pro přehrávání všech hudebních a filmových souborů na uložištích, sítích, UPNP serverech nebo online streamovacích službách. Jedná se s přehledem o nejlepší multimediální centrum, které v našem studiu kdy bylo.

Cena Dune DUO 4K neodpovídá nabízené kvalitě, podle nás je to přístroj, který by měl stát dvakrát tolik. Doporučená cena je 27 990,- Kč. Kromě vlajkové lodě nabízí Dune i další 4K přehrávače. Druhý nejlepší z nabídky je DUNE HD SOLO 4K. Oproti recenzovanému DUO 4K má menší RAM, Flash paměť a nemá D/A převodník. I přesto nemá v dané ceně konkurenci - doporučená cena je 11 990,- Kč. Nejlevnějším přehrávačem 4K této značky je DUNE HD SOLO Lite (doporučená cena 6 990,- Kč). Pokud Vás 4K zatím neláká, do eshopu jsme také zařadili levný DUNE HD TV 102 T2 W - přehrávač 1080p (doporučená cena 4 290,- Kč).

VÝHODY NEVÝHODY
 + přehrává vše (včetně DSD!) - nemá Blu-Ray mechaniku (lze však připojit externí přes USB)
 + vynikající uživatelské prostředí  - pouze 1 HDMI výstup
 + svižnost systému
 + široké možnosti nastavování titulků
 + možnost připojení vlastních interních harddisků libovolné kapacity
 + dvoujádrový procesor A9
 + kvalita upscalingu 4K na podobné úrovni jakou mají high-end přehrávače
 + unvitř přístroje high-endový chladič Noctua
 + vše v CZ
 + cenově dostupný
VERDIKT PPHIFI STUDIA
    V současné době nemá konkurenci. Multimediální centrum, které zvládne přehrát vše, včetně bohatých možností s nastavováním. Pokud je 27 990,- Kč za zdrojový komponent pro zákazníka již moc, DUNE HD má podobnou verzi přístroje bez D/A převodníku a s menší velikostí RAM, je dostupná za skvělých 11 990,-. 93%

odkaz na eshop

Podobné články:

4KatmosdtsxFilmy, které chceme ve 4K kino98 Naše domácí kino ve studiu streamerluminANejlepší hudební streamer