MQA - přínos nebo podvod?
Je MQA opravdu nafouknutou bublinou ve světě HiFi? Vyzkoušeli jsme slepý test a porovnali MQA s CD (WAV), flac, SACD, vinylovou deskou i ripnutou skladbou z vinylu.
MQA ve zkratce
Moje první seznámení s touto "nadstavbou" proběhlo u videa na jedné high-end výstavě. Několik herců na něm nadšeně poslouchalo MQA soubory ze sluchátek a tvářili se u toho jako v závěrečné fázi jistého filmového žánru pro dospělé.
Leč, dlouhou dobu po tomto představení se MQA nějak nedařilo prostoupit do světa HiFi. Až po pár letech se objevily streamery zvládající nový formát dekódovat a MQA našlo svůj domov na Tidalu. Alba s touto podporou zde nesou oranžové označení "Master".
Předchůdce gramofonu, s nadsázkou i předchůdce MQA. První stroj schopný reprodukce hudby a zvuku - fonograf - praotec analogu.
Rozdíl teoreticky
Tidal tvrdí, že MQA nahrávky mají 24 bit až při více než 350kHz (což je mimochodem frekvence, kterou neslyší ani netopýři - ti to zvládnou "pouze" do +-200kHz). Obyčejné nahrávky v kvalitě CD pak disponují klasickým 16 bit při 44,1kHz. Datový tok MQA je potom 2304 - 9216 Kb/s, tedy podobně jako SACD soubory, kde je sice bitová hloubka 1 bit ale velikost skladby podstatně větší. Pro srovnání uvádím tabulku.
datový tok | velikost skladby (+-) | rozlišení (+-) | |
MQA z Tidalu | 2304 - 9216 Kb/s | 30 - 50MB | 24 bit / 44,1 - 350kHz |
SACD (nebo vinyl rip) | +- 5600 Kb/s | 100 - 300MB | 1 bit / 2822,4 kHz |
CD (WAV) | 1411 Kb/s | 30 - 50MB | 16 bit / 44,1 kHz |
flac | +- 900 Kb/s* | 20 - 40MB | 16 bit / 44,1 kHz |
MP3 | 128 - 320 Kb/s | 3 - 6MB | 16 bit / +- 44,1 kHz |
Vinyl z gramofonu | ** | ||
* Při přehrávání (resp. dekompresi) má flac stejnou kvalitu jako 1411 Kb/s, proto se jedná o bezztrátový (lossless) audio formát. Pozor, MQA naopak bezztrátový formát není. ** U vinylové desky samozřejmě nelze přímo určit datový tok, kvalitativně je téměř srovnatelný s SACD. Charakter zvuku je líbivější než u SACD, nabízí vyšší dynamický rozsah, více detailů a má své analogové kouzlo, které v jedničkách a nulách nenaleznete. |
Komprese a dekomprese
Všimněte si u souborů flac menšího bitratu (900 Kb/s) a menší velikosti skladby než má skladba na běžném CD (WAV). Ptáte se, jak je potom možné, že je flac ve stejné kvalitě jako CD?
Představte si skladbu ve flac jako zazipovaný soubor (archivovaný, chcete-li), který šetří místo na vašem disku. Po jeho rozbalení se dostanete na originální hodnoty a bitovou velikost. A to se přesně děje i při přehrávání flaců - v reálném čase ho processing přehrávače rozbalí a flac poté při poslechu obsahuje úplně stejné informace jako CD v poměru 1:1.
MQA není lossless
I když na stránkách MQA je stále uvedeno, že je MQA bezztrátovým formátem, opak je pravdou. A nezmění na tom nic ani fakt, že většina MQA nahrávek hraje lépe než bezztrátový flac. MQA má odlišnou vzorkovací frekvenci a v těch nejvyšších frekvencích obsahuje šum, který u lossless není tak velký. Je sice lidským uchem neslyšitelný, znamená však odklon od nativních HiRes nahrávek.
Netopýři slyší max do 200kHz, mladý člověk do 20kHz. Frekvence 350kHz u MQA v praxi není výhodou ale zbytečností.
Přínosy dekodérů a procesingu ve světě videa
Podobně je na tom i video-kodek x265, který před pár lety nahradil x264 a v současné době je nepřekonatelný. Rozdíl poznáte u velikosti nahrávek z Vaší kamery nebo u 4K videa/filmů. Velikost videa na disku je téměř poloviční než u x264, kvalita paradoxně ještě lepší.
Rozdíl v praxi
Snaha MQA formátu je zřejmá - přiblížit se co nejblíže maximální kvalitě. Na Tidalu je velmi "nefér" porovnávat klasické a master nahrávky, každé album je totiž většinou z jiného vydání, ale budiž.
Během slepého testu jsme ihned rozeznali vinyl rip. Byť je to analog "prachsprostě" transformovaný do digitálu, má své kouzlo. Podobně je na tom čisté DSD (SACD) - skvělé dynamické rozdíly, jemnost, detaily a hlavně PATRNÝ rozdíl oproti CD.
A právě tato rozlišovací patrnost u MQA ve většině případů chybí. Podle nás je lepší MQA oproti flac cca o "pouhých" 0 - 20%. Wow efekt, který předváděli herci z předváděcího videa, se nekoná. Hudební evoluce nebo revoluce? Rozhodně ne.
Přesně tento jsme měli! Sony ho prezentoval sloganem: "Walkman pro vaše CD". Kde jsou ty časy :)
Verdikt
MQA ve většině případů přinese o něco lepší dynamiku a obtížně slyšitelné zlepšení na detailech. U některých referenčních nahrávek (např. od Yello, Pink Floyd, Leonard Cohen, Ambra aj.) je situace optimističtější. Obecně také platí - čím lepší máte audio sestavu, tím více nebude odpouštět chyby. Naopak, kvalitní nahrávky s vyšším dynamickým rozsahem budou na těchto high-end sestavách hrát lépe. MQA na Tidalu je tedy sice jen menším posunem kupředu ale s ohledem na cenu předplatného ho můžeme doporučit.
Pokud chcete svou sestavu obohatit o skokově větší žážitek než je poslech CD a MQA, vyzkoušejte gramofon nebo např. SACD streamer Lumin, který pomocí vynucovacího režimu umí přes svůj 32-bitový převodník převést během přehrávání flac (a tedy celý Tidal) do SACD kvality.
*A samozřejmě, pro ty nejskalnější milovníky high-end analogu jsou zde staré dobré kotoučové magnetofony. O tom ale až jindy :)
Za PPHiFi studio - Petr Procházka ml.