Co má nejdůležitější vliv na kvalitu zvuku?

Otázka náročnosti posluchače na zvuk hudebních souborů je obvyklým tématem audiofilů nejen v ČR. Co vlastně má zásadní, nejdůležitější vliv na kvalitu?

Můžeme hovořit o poslechovém prostoru, vhodnosti reproduktorů a v neposlední řadě o správné volbě komponentů a kabelů. To jsou věci, které mají určitě zásadní vliv na celkový výsledek. Je ale potřeba se podívat na úplný začátek. Na hudební těleso, zvukaře a zápis hudebních dat na konkrétní nosič. S výjimkou vinylu, který ale také může být nahrán digitální cestou, jsou dnes téměř všechny nahrávky pořizovány právě pomocí jedniček a nul. Ještě v nedávné minulosti bychom nepředpokládali, že velmi kvalitní digitální soubory budeme přehrávat z počítače a digitálních úložišť. 

Kvalita síťového přehrávání začíná postupně nahrazovat kvalitu CD, SACD a vinylu, i když posledně jmenované médium je nenahraditelné, pokud byla cesta k výslednému zvuku analogová. Analogový vinyl je jedinečný v tom, že jej na internetu najdete jenom v nabídkách prodejců nosičů. Stáhnout si jej můžete pouze digitální cestou, ale to už není vinyl.
Cílem je vždy dostat domů hudební zážitek srovnatelný s koncertním živým vystoupením. Pokud je vše v audio řetězci včetně nahrávky v pohodě, můžeme mít dokonce zážitek větší. Na koncertě vždy nemusíme sedět na správném místě a mohou nás rušit vlivy okolí. Je to sice autentické ale daleko od zvukové dokonalosti.

 lum8 IMG 0279

Nyní ale zpět ke zdroji reprodukované hudby. Naše studio se dlouhou dobu bránilo hudbě stahované s internetu a síťové hraní jsme rozhodně nepovažovali za HiFi, a už vůbec ne za HighEnd. To se změnilo až nástupem digitálních nahrávek ve vysokém rozlišení, které jsou na internetu dostupné.

To, že síťové hraní je i pro velmi náročného posluchače nám před rokem předvedl přehrávač Lumin. V tu dobu byl na trhu dostupný pouze jeden model této značky a také pouze jediný dostupný přístroj schopný přehrávat hudební soubory v kvalitě DSD. ( rok 2013 )

V podstatě můžeme bilancovat jednak ze spokojenosti zákazníků, kterým jsme Lumin zprovoznili a také z každodenního poslechu ve studiu. Jen opravdu velmi drahý přehrávač CD/SACD a velmi kvalitní CD/SACD disk dokáže s DSD nahrávkami přes Lumin soupeřit. V případě starších nahrávek je datový soubor DSD vždy zajímavější. Dalo by se říci znovu poslouchatelný. To co už na CD nebylo k poslouchání, najednou vyhovuje a dojímá na DSD. DSD je v současnosti klíčový pojem při výběru síťového přehrávače. Na trhu se v roce 2014 objevilo více přístrojů a značek, které i za velmi příznivé ceny DSD nabízí. Přístroje bez těchto tří písmen jsou už mimo žádaný sortiment.
Ve studiu posloucháme Lumin A1 v referenční konfiguraci McIntosh –KEF Blade. V nabídce značky je jeden dražší ( S1 - DSD128 5,6MHz) a dva levnější modely (T1,D1 - DSD 128 2.8MHz). Výrobce připravuje i hudební server pro přehrávače Lumin.

999 LS1.1Hudební prožitek sdílený přes Lumin je skutečným koncertním dotekem pro sluchové orgány náročného posluchače. Sedíte na nejlepším místě koncertního sálu, nikdo vás neruší a dirigent, ten s vámi jen poslouchá kvalitu svého hudebního díla. Audio řetězec se špičkovými reproduktory, zesilovači a kabely je základem pro vybudování výjimečného poslechového místa. Pokud ale přehráváme špatnou nahrávku, nebude nám to nic platné. V případě přehrávání vybraných datových souborů přehrávačem Lumin jsou ale takové špatné nahrávky předem vyloučeny. Koupě takového přístroje se určitě neobejde bez předchozího poslechu, protože slova nestačí. Odbornou instalaci potom můžete přenechat nám.

Po dohodě je možné tak učinit v našem studiu.

Těšíme se na Vaši návštěvu.

Recenze Luxman předzesilovače C-900u a koncového stupně M-900u

Česká premiéra vlajkové lodi děleného zesilovače Luxman v podobě předzesilovače C-900u a koncového stupně M-900u v pphifi.
Po zhruba 100 hodinách zahořování je sestava připravena na tři odborné testy časopisů a samozřejmě i na recenzi pphifi. Konfigurace je doplněna o D/A převodník Luxman DA-06, a jako transport slouží CD/SACD přehrávač Luxman D-05. Signál do D/A převodníku zajišťuje optický kabel Audioquest OptiLink-5 a analogovou část propojují XLR NeyTon Nuernberg NF. Reproduktorový kabel Audioquest Mont Blanc zásobí energií sloupové reprosoustavy Usher Dancer CP-8571 II BE. Přes USB rozhraní D/A převodníku DA-06 lze poslouchat PC a DSD soubory.

LUXMAN1 LUXMAN2 LUXMAN3

Nezapomnělo se ani na čistou elektrickou energii, kterou této sestavě zajišťuje filtr IsoTek Supertitan s kabeláží IsoTek. Komponenty jsou uloženy ve stolcích pphifi rack AL-MDF. Instalace komponentů z nejvyššího patra Luxman si vyžádala inovaci akustického prostoru, který doplnily Super Bass90 aFlexi A50 Wood od Vicoustic. Obrovská ale přitom jemná energie vyzařující z této sestavy vyžaduje opravdu důkladnou revizi poslechového prostoru.

Objem basů se během zahořování frekvenčně výrazně posouval směrem dolů s mimořádnou pevností, přesností a rychlou odezvou. Nejslabším článkem řetězu byl stále poslechový prostor. Úpravy, tlumení už zatlumeného bylo na denním pořádku. Průběžný zvukový výsledek je po 100 hodinách kdy probíhá v našem studiu první odborný test internetového časopisu Audiodrom nad naše očekávání.

Asi těžko hledat srovnání s jinou sestavou. Referenční McIntosh s monobloky MC601 a předzesilovačem C 2500, který jsme v zápětí poslouchali pro srovnání zahrál skvěle ale Luxman jej přece jenom přehrál v detailech, prostoru a vzdušnosti s úžasně vykreslenou a separovanou zvukovou scénou.
Těšíme se na hudební zážitky, které s Luxman budeme mít při poslechu hudby, kdy už zvuk nebudeme muset řešit a jen poslouchat hudbu. O naše poznatky se s Vámi určitě podělíme.

Recenze DALI Epicon 6

Reprosoustavy DALI Epicon 6 jsou 3-pásmové sloupové reprosoustavy určené pro velmi náročné posluchače. Mimořádně kvalitní a tuhou ozvučnici tvoří šest vrstev tvarované MDF a čelo je vyrobeno z 33 mm kompozitu. Osazené reproduktory představují firemní technologii a spesialita výškové sekce tvořena Hybrid Tweeter Module je výrazným nejen designovým prvkem. Použití dvou výškových měničů zdokonaluje přenos vyšších frekvencí tím, že je rozděluje pro kalotový měnič do 15kHz a pro páskový od 15 do 30kHz. Přednosti obou technologií pro dané frekvence jsou nesporné a široká směrovost a čistota páskového měniče který přenáší ty nejvyšší kmitočty usnadňuje práci kalotě která suveréně a bez velkého zatížení předává velmi neutrální a hedvábný obraz nižší výškové frekvence.

DALI EPICON6

 Práci na druhé straně frekvenčního spektra mají rozděleny také dva měniče o průměru 165 mm kdy spodní reproduktor hraje jen signály pod 750 Hz. Po vybalení z kartonu je potřeba reproduktory rozehrát, což je nutností vždy, bez ohledu na značku. Závěsy měničů se potřebují uvolnit a zvyknout si na práci. Určitě pomáhají různé zahořovací disky a velmi účinné je postavit skříně proti sobě ve vzdálenosti ca.10 cm, zapojit je v protifázi a hrát. Někteří výrobci to mají přímo v manuálu a doporučují až 100 hodin takového procesu. Měniče si tak navzájem pomáhají v uvolňování akustického tlaku při prvních hodinách provozu.

 Ta pravá odměna v podobě neutrality, vyváženosti a transparentnosti se po správném zahoření dostavila i v našem studiu. Je pravdou, že i Epicon 6 si své partnery v podobě zesilovačů a o nic méně důležitých reproduktorových kabelů vybírají a vytvořit skvělou konfiguraci není samozřejmost. Na tu ale audiofil, pro kterého jsou Epicon 6 splněním svého snu nespoléhá. Vytvoření sestavy v referenční kategorii je vždy výzvou pro Otrokovické studio a myslí se opravdu na vše. Pravdivost reprodukce vlajkové řady DALI se dá srovnávat se studiovými monitory ale v kombinaci zvukového obrazu, který vyžaduje i vyspělý posluchač.

 Nákupem reproduktorů DALI Epicon 6 získáme skvělého partnera pro sprostředkování hudebních zážitků ze špičkových nahrávek v té nejlepší kvalitě. Suverénní basy nám dodají dostatek dynamiky pro poslech rockového hudby nebo symfonického tělesa a přidaná hodnota je jemnost a prokreslení výšek. Zvukový výraz koresponduje i se samotným provedením sloupových solitérů, které svojí decentností a elegancí pomohou k vytvoření krásného poslechového místa.
 V pphifi trvale prezentujeme tyto skvělé reprosoustavy s různými zesilovači na několika poslechových místech a známe a stále hledáme vhodné konfigurace. Dali Epicon 6 snesou srovnání i s mnohem dražším HighEndem a jsou tak nákupem s výborným poměrem cena / výkon. Mimořádný produkt pphifi.

 EPICON6 EPICON 6 3

Recenze McIntosh C2500

Předzesilovač McIntosh C2500 zachovává klasickou elektronkovou koncepci s kompletní sadou nejmodernějších funkcí a technologií. Při zachování všech atribut analogového elektronkového zvuku, přináší tento komponent možnost vstupovat do něj s digitální hudbou až 32 bit / 192 kHz. Analogovou část tvoří 6 elektronek, kdy dvě jsou pro MM Phono, dvě pro MC Phono a dvě pro samotný Main výstup. Velmi efektní podsvícení elektronek jde vypnout, ale decentní barva McIntosh asi každého nechá v poloze on. Samotné Phono předzesilovače jsou vysoce kvalitní a dají se rovnávat i s velmi drahými separovanými variantami. Výrobce zde evidentně nešetřil a vytvořil skvělého partnera pro gramofony vyšších tříd. Z úvodních slov je patrné, že C2500 umí i něco navíc. Je to především špičkový D/A převod prostřednictvím dvou optických, dvou koaxiálních a jednoho USB vstupů. Pokud zde připojíte PC tak nebudete věřit vlastním sluchovým orgánům, že taková reprodukce je vůbec možná. Chladným vás ale nenechá ani zdroj signálu z průměrného CD přehrávače, kdy využijete jen jeho transport. Jemnost a množství detailů jsou umocněny teplotou zvukového projevu, který je tak potřebný zvláště u digitálních zdrojů signálu. Když se poprve v našem studiu zprovoznil síťový přehrávač Lumin, byla jediné, co jsme mohli vytknout právě chybějící teplota podání. Zvuk byl geniální už tehdy ale s příchodem lampového předzesilovače C2500 už dál nešlo nic vytknout.

C2500

Právě kombinace digitálního zdroje, síťového přehrávače, lampového předzesilovače a koncových stupňů s rychlými tranzistory vytváří v našem studiu referenční třídu, která s reprosoustavami KEF Blade hraje opravdu způsobem, který je emoční a silně návykový. A nezastupitelným článkem tohoto referenčního řetězce je právě C2500. Předzesilovač patří mezi nové produkty McIntosh a je zde patrný dlouhý a náročný vývoj. Dalo by se říci, že svým zvukem překonává i dělené starší modely s mnohem vyšší cenou a jeho možnosti jsou pro dnešního uživatele velmi příznivé zvláště v oblasti digitálních zdrojů. Špičkovému integrovanému D/A převodníku nelze nic vytknout a je srovnatelný s drahými separovanými produkty. To, že se McIntosh vyrábí společně ve stejné továrně jako Wadia prostě nejde neslyšet.

V momentě kdy zařadíte C 2500 do svého poslechového řetězce, dostáváte se na dlouhou cestu, ze které nebudete chtít odbočit. McIntosh má svůj zvukový charakter a ten příznivci konkurenčních značek někdy kritizují. U McIntosh je totiž potřeba poslouchat hudbu a nehledat nezáživnou analytičnost. Světový trh dnes nabízí nepřeberné množství produktů, které výrobci parametricky dotahují do nejlepšího možného výsledku. Někdy ale zapomínají na základní parametr a tím je lidský sluch, emoce a hluboký prožitek z poslechu hudebního díla. Posuzovat hudební zařízení po pár minutách poslechu je špatně. Jsou to dlouhé hodiny a dny které Vás musí bavit, když posloucháte své oblíbené interprety. Prostě z místa poslechu nechcete odejít, je Vám tam dobře a jen neradi se svého poslouchání vzdáte.

RECENZEC2500B RECENZEC2500H

V pphifi posloucháme C2500 přibližně jeden rok a je to právě tento komponent, který nás stále vtahuje na místo poslechu a přináší skvělé hudební zážitky. S 15. vstupy včetně dvou delikátních Phono a pěti digitálních dostáváte špičkovou hudební centrálu se špičkovým stereo výstupem pro koncové zesilovače.

Recenze Sonus Faber Olympica 3

Reprosoustavy Sonus Faber Olympica 3 jsou nejvyšším modelem řady a svým provedením a koncepcí se řadí do střední kategorie výrobků značky. Tato řada je na rozdíl od řady Venere komplet vyráběna v italské domácí manufaktuře v Arcugnanu. V oblasti se nachází divadlo Teatro Olimpico jež konstruktéra Paola Tezzona inspirovalo k vytvoření produktů stejného názvu. Jako u všech produktů značky ani skelety Olympica nemají pravidelný půdorys a stojaté vlnění je bez šance. Krásná sendvičová konstrukce z vybraného vrstvového dřeva bočnic v kombinaci z kůží vytváří nádherný solitér, který i bez zvukového projevu oslní ze všech možných pohledových stran.

Když se obraz vizuální umocní ještě zvukovým, ihned začnete uvažovat o tom, jak by ozdobily i váš poslechový prostor. Výjimečné a tradičně muzikální reprosoustavy s excelentními basy si vás získají i velmi transparentním zvukem celého frekvenčního spektra. Nové typy měničů, které výrobce v Olympica použil, vytváří velmi ucelený, jemný a na výškách průzračný zvuk s nuancemi kreslícími do největších detailů. Prostor a rychlé, přesné basy jen umocňují celkový zvukový obraz při hlasité ale i tiché reprodukci. Spolu s mistrovstvím italských truhlářů je tak Olympica 3 dokonalou volbou pro velmi náročné posluchače s přidanou hodnotou výjimečného designu.

RECENZEOLYMPICA RECENZEOLYMPICA3

Naše studio zařadilo da svého portfólia nejvyšší z modelové řady a rozehraný pár je možné si poslechnout s různými zesilovači ve vyzkoušených konfiguracích. Výrobek je mimořádným produktem pphifi a hledání kvalitních partnerů v podobě siličů a kabelů je neustálý, nekončící proces. Už dnes ale dokážeme nabídnout zvukové řešení, které s Olympica 3 vytváří referenční sestavu, jejíž zvukový přednes daleko převyšuje cenovou hladinu a je konkurence schopný ve srovnání s mnohem dražšími sestavami ve stejné kategorii. Vysoká citlivost a nízká impedance dává možnost připojit většinu zasilovačů, které ji vybudí s dostatečnou rezervou.

Zvukový obraz ale není jen faktorem výkonu zesilovače ale i jeho dalších vlastností nezbytných pro referenční poslech. Pokud tedy zvažujete nákup těchto kvalitních reproduktorů, zvažujte také celkový rozpočet. Zde nemůžete dát levný zesilovač a běžný reproduktorový kabel. Připojení Olympica 3 do sestavy domácího kina 5.1 je možné a celá tato řada to umožňuje svojí nabídkou centrálního reproduktoru i regálových Olympica 1 pro zadní prostor. I tato sestava je ale určena pro A/V zesilovače nebo receivery vyšších tříd. Pro Olympica 3 je vhodné Bi-Amp se čtyřmi zesilovači. (možno použít u 7.1 receiverů) Dělená koncepce A/V řešení, kdy použijeme samostatný koncový stereo zesilovač jen pro přední repro a zesilovače receiveru pro surround je pro tuto kategorii reproduktorů nejvhodnější. Možná je i kombinace se subwooferem, a pokud nechceme dělat kompromisy ve stereo zvuku s fázovou přesností tak určitě subwoofer REL Acoustic.

RECENZEOLYMPICA2

Recenze REL T7

Problematiku spojenou se subwoofery řešíme v pphifi dlouhá léta s různými výsledky.

Ty přinesly mnohá zklamání ale také příjemná překvapení. V tom druhém případě se jednalo téměř vždy o produkty výrobců, kteří dělají jenom subwoofery. Nejsou zkrátka zatíženi problematikou jiných zařízení a plně se věnují jenom tomu, co umí nejlépe a to se snaží dotáhnout k dokonalosti.
Takové zařízení je při premiéře v pphifi vždy velikým svátkem a nemusí jít jenom o subwoofery. Produkt, který nám přinesl super zážitek ze skvěle reprodukovaných basů bez neduhů běžných u konkurenčních zařízení je britský REL Acoustic.

rel

"Základní princip špičkové reprodukce subwooferů REL je maximální fázový souběh s reprosoustavou a jejím zesilovačem. To je dosaženo odebíráním vzorku signálu z výstupních svorek zesilovače tak, aby nedocházelo k chybám ve fázi signálu. O kvalitních měničích, tuhosti ozvučnic a špičkových součástkách se kromě superlativů nedá napsat nic jiného." Tak se o svých produktech vyjadřuje samotný výrobce a nelze než dát mu za pravdu.

Pokud patříte mezi ty, kteří na subwoofery zanevřeli tak to chápeme, protože i my jsme mnohokrát zažili zklamání při poslechu i velmi drahých výrobků. Je to tím, že výrobců opravdu kvalitních subwooferů je málo a to v řádu jednotek. Většina výrobců pouze zahrnuje tento sortiment do své nabídky, aby měla designově ucelenou řadu reproduktorů pro domácí kino včetně basové bedny.

ddd T7R

Pro běžný poslech 5.1 domácích kin kdy převažuje filmový žánr nad hudebním je to dostačující ale v momentě požadavku na kvalitní stereo poslech, kdy subwoofer slaďujeme se sloupovou reprosoustavou je potřeba úplně jiného partnera. Už z prvních minut poslechu je zřejmé, že k nám po delší době takový partner dorazil. REL T7 nabízí možnost si vybrat mezi zapojením THEATER a zapojením REFERENCE. A právě druhá možnost připojení wooferu přes HIGH-LEVEL vstup konektorem Neutrik Speakon (kabel s konektorem součástí balení) je HighEnd řešením, které nikdo jiný nenabídne. Stereofonní obraz s rychlou a přesnou fázovou shodou je přesně tím faktorem, který hraje tu nejdůležitější roli při stereofonní kombinované reprodukci. 

REL Acoustic je určitě značkou, která v pphifi nemůže chybět, jelikož to nejlepší se vždy snažíme přenést na naše zákazníky.

 

 

 

Recenze reproduktorů KEF BLADE

Reprosoustavy BLADE britské značky KEF posloucháme v našem studiu s přestávkami téměř dva roky. Snad je to už natolik dlouhá doba, abychom k nim zaujali stanovisko. Už od prvního okamžiku, kdy jsme je ve studiu rozbalili a zapojili se nám změnil poslechový život. Nejdříve to byly rozpaky, potom nastala fáze uklidnění a nakonec se dostavilo nadšení. Až s Blade jsme si uvědomili jak důležité je věnovat se pečlivému rozehrání, protože do té doby jsou muzikanti úplně někde jinde.

IMG 1160

Je potřeba vědět, že KEF BLADE potřebují na svou poslechovou prezentaci více jak 200 hodin zahořování a i po tomto čese se jejich zvuk postupně zlepšuje. A tak se vracím k úvodní poznámce o délce pobytu těchto mimořádných reproduktorů u nás ve studiu. Při každém poslechu překvapují vykreslením hudební scény do největších detailů s úžasným a vyváženým basovým a subbasovým akcentem a dokonalým prostorem. BLADE překvapují pokaždé, kdy posloucháte nahrávku, kterou jste v jejich podání ještě neslyšeli - objevujete Ameriku, vracíte se k nahrávkám které už dlouho někde leží v šuplíku a zjišťujete, jaké poklady doma máte.

Podle nás na planetě nejlepší koaxiální reproduktor UNI-Q, jehož vývoj a výrobu BLADE určovaly, zobrazuje zvukový prostor středních a vyšších frekvencí způsobem, který nikde jinde neuslyšíte. Je srovnatelný například s koaxiály nejvyšších modelů Cabasse ale přesto je jiný a nenapodobitelný. Přesnost informací v reálném čase, zabraňuje roztrženosti zvukového pole, které tak dobře známe z konvenčních konstrukcí. Tam musíte být od reprosoustav minimálně 3,5m, abyste poslouchali celistvý zvuk a nikoli separované basy, středy a výšky. To je problém, který například Cabasse řeší 3. a dokonce 4-pásmovým koaxiálním reproduktorem. KEF v řešení této problematiky šel trochu jinou cestu se stejným výsledkem. Uspořádání všech měničů v kabinetu BLADE je vymyšleno právě s ohledem časové shody, kdy ve stejný okamžik dostáváte zvukovou informaci celého frekvenčního spektra a zvuk je mimořádně zaostřený a přesnný. Použitá technologie a pečlivý výběr materiálu skříní umocňuje i výjimečný nadčasový design. To nastává, když se postupně do tvarů těchto solitérů zamilujete. Od rozpačitého prvního pohledu po silné emociální pouto.

Z reakcí zákazníků našeho studia je patrný rozdílný názor na design BLADE, který se ale postupně mění, a je jen otázkou času kdy se začnou líbit i Vám. Jako dva umělecké artifakty dokáží ozdobit každý poslechový prostor. Kef BLADE jsme samozřejmě poslouchali v rozličných kombinacích kabelů a zesilovačů. Pokud máte problém s rušením elektrické sítě, vyžaduje konfigurace s Blade použití vysoce výkoných filtračních jednotek, které dodají zesilovačům patřičný výkon v podobě nadbytku elektrického příkonu. Isotek Super Titan nebo Gigawatt EVO4 se s výbornými výsledky této práce zhostily. Do limitace se samozřejmě nemůže dostat ani zesilovač jelikož i takové reproduktory jako jsou Blade se musí podřídit jeho energii a plně spolupracovat. U nás to byly především monobloky McIntosh MC501, které později nahradily MC601. Jako stereofonní koncové stupně s Blade hráli Burmester 956MK2 a Burmester 036. Při termínových prezentacích jsme také zkusili integrovaný zesilovač T+A PA3000HV a v tuto chvíli posloucháme KEF BLADE se značkou Musical Fidelity a jejími monobloky M8700m a předzesilovačem M8PRE.

Jen v krátkosti u nás zahrály monobloky McIntosh MC1,2KW a tam bylo zatím dosaženo vrcholu zvukových možností. A tak jsme si i na vrcholových reproduktorech ověřili pravidlo, že reprosoustavy hrají jenom tak, jak jim to dovolí zesilovač. V této referenční sestavě se samozřejmě měnily i kabely. Výměna ale probíhala vždy max. po 14 dnech poslechu. Vyzkoušela se nejvyšší paleta nabídky NeyTon, Audioquest, Acrolink, Atlas a Raport. Silové kabely zastupoval vždy IsoTek, nebo Gigawatt.

IMG 1154 IMG 1155

Zkušeností s konfiguracemi KEF BLADE máme opravdu mnoho a tak případný zákazník dostává od našeho studia ten nejlepší možný užitkový servis. Jelikož se jedná o produkt, který bez těchto zkušeností jen těžce dovedete do stavu konfigurační dokonalosti, očekávejte tuto přidanou hodnotu od partnera, který to dokáže.

Nákupem reprosoustav KEF BLADE dostáváte skvělého společníka na celý život. Je to zvukový i designový klenot s přidanou hodnotou bezkonkurenční technologie.