Subjektivita a metafory v recenzích

Jak je to vlastně s recenzemi HiFi komponentů? Píše recenzent vždy krutou pravdu bez příkras? A mají v dnešní době recenze vůbec smysl?

Za vaše uši nemůže slyšet někdo jiný

 Díky recenzím si většinou dokážeme správně vybrat konkrétní produkt či službu. U reproduktorů a HiFi komponentů je to však trochu složitější. Každý z nás totiž slyší jinak, máme rádi různé hudební žánry a v neposlední řadě vnímáme zvukový výsledek rozdílně. Každému se jednoduše líbí něco jiného a nikdo za vaše uši slyšet nemůže - ani profesionální recenzent.


Metafory

 Jistě se v recenzích HiFi komponentů setkáváte s pojmy jako "teplý zvuk", "neutralita", "nedominující basová složka", "načachraný zvuk", "barevný zvuk", "kultivovaný sytý zvuk", "muzikálnost", "konkrétní zvuk s úderností", dynamická přesnost, "zralý zvukový výsledek", "pevný bas se snadnou čitelností" apod.

 Mnohdy je těžké rozpoznat, co si pod určitým metaforickým slovním spojením představit a co tím vlastně recenzent myslel. Např. pod pojmem "líbivost" si během přehrávání konkrétní skladby každý vybaví něco jiného. V praxi metafory většinou spíše oživují text recenze, konkretizují jen výjimečně.


mozart denkmal burggarten

"Nikdy nenapíšu notu, která by nemilovala vedlejší notu." Zajímavá personifikace W. A. Mozarta.


Negativní kritika

 V moderních časopisech a magazínech o HiFi komponentech najdete vyloženě negativní recenzi jen velmi těžko. Je to z prostého důvodu - než aby recenzent produkt zhanil, tak o něm spíše odmítne článek zveřejnit. V opačném případě by totiž nemusel příště dostat na testování nic, popřípadě by přišel o placenou reklamu od dodavatele dané značky. A reklamy jsou hlavním zdrojem příjmů internetových a fyzických časopisů.

 Je tedy jasné, že profesionální recenze špatných produktů je neekonomická. Na druhou stranu, negativní vlastnosti jakéhokoli produktu vyplují na povrch pomocí reakcí třetích stran, a to v diskuzích nebo v minirecenzích samotných uživatelů na Amazonu, Google, Heuréce apod. Navíc, pravděpodobnost, že uživatel, který je s výrobkem spokojený napíše své hodnocení je menší, než u uživatele nespokojeného.


Pozitivní kritika

 Naopak je tomu u kvalitních produktů. Ruku na srdce, v dnešní době plné konkurence je velmi těžké vyrobit vyloženě špatný reproduktor nebo zesilovač. Výrobci se na trhu předhání, kdo přijde s co nejlepším produktem v poměru výkon/cena nebo o to, kdo má tu nejlepší vlajkovou loď v portfoliu.


286221430 1682288202133120 4248249146636203395 n

Tady chybu budeme hledat těžko. B&W a Classe. Nejlépe hrající sestava na letošní high-end výstavě v Praze v O2 aréně.


 Je nějaký zesilovač X lepší, i když je dvakrát levnější než zesilovač Y? Jaká značka a model reproduktorů s ním hraje nejlépe? Díky recenzím a zkušenostem ostatních se lze dopátrat k našemu vysněnému komponentu. Praktická zkouška na vlastní uši je však k nezaplacení.


Recenze na PPHiFi

 I my ve studiu občas nějakou tu recenzi napíšeme (všechny naleznete zde). A rovnou se přiznáme, že si vybíráme podle kvalit komponentu. Z časových důvodů bychom vyloženě špatný produkt nerecenzovali, ostatně ani nenechali k prezentacím pro zákazníky. Zasloužené varování nebo doporučení od nás ale samozřejmě uslyšíte vždy. Nedovolili bychom si prodat produkt, který se nelíbí nám samotným.


Chcete se u nás objednat na prezentaci? Aktuálně máme šest poslechovek a přes 40 reproduktorů k poslechu.
Stačí zavolat na 731 119 777 nebo nám napsat na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Děkujeme za Vaši přízeň!