Stereo zesilovač vs AV receiver
Minulý měsíc si nám postěžoval jeden klient, jak u našeho nejmenovaného konkurenta poslouchal Focal Chora 826 s int. zesilovačem Marantz PM7000 a bylo mu řečeno, že s o 4 000,- dražším AV receiverem Marantz SR6015 budou hrát ještě lépe. Proč tomu tak nemůže být se dozvíte uvnitř článku.
Jednoduché počty
Devítikanálový AV zesilovač v ceně 40 000,- Kč opravdu nemůže hrát ve stereu stejně, natožpak lépe než integrovaný zesilovač v ceně 36 000,- Kč! Je to jednoduchá matematika, AV receiver má 9 zesilovačů + HDMI lištu, stereo zesilovač má zesilovače dva.
Je logické, že v AV receiveru nemůže být devět stejně kvalitních (a stejně drahých) zesilovačů jako má integrovaný zesilovač v podobné ceně v rámci komponentu. Pokud odečteme HDMI a vydělíme devíti cenu AV receiveru vyjde na jeden kanál cca 3 500,- Kč, ve stereu tedy s Focalem hrají pouze dva kanály v ceně 7 000,- Kč. Naopak, stereo komponent PM7000 (byť levnější) má dva kanály po cca 18 000,- Kč, je tedy ve stereu teoreticky zhruba pětkrát lepší.
Integrovaný zesilovač v nekompromisní kvalitě? Pořádné svorky pro dva kanály, extrémně kvalitní trafo, XLR a špičkový MM/MC phono zesilovač v jednom. To vše s hmotností okolo 50kg! McIntosh MA 12000.
Bi-ampingová pomoc
Ani v bi-ampu nemůže AV receiver hrát tak dobře jako 2 - 3 x levnější integrovaný zesilovač, platí se totiž za každý kanál. Bi-ampingové zapojení se používá pro zdvojnásobení výkonu pro stereo (a v některých případech i pro více reproduktorů) v domácím kině.
Bi-amp lze uskutečnit pokud máte volný alespoň jeden pár kanálů na AV receiveru, který bi-amp podporuje (což je většina). Také reproduktory musí bi-amping podporovat, resp. mít samostatně rozklemovatelné konektory pro připojení dvou párů reproduktorových kabelů - čtyři konektory na každém reproduktoru (2x plus a 2x mínus na každém reproduktoru). Pokud např. máte devítikanálový AV receiver v zapojení 7.1, lze dva nevyužité kanály zapojit do bi-ampu a posílit tak fronty pro poslech sterea.
Samostatný (integrovaný) AV receiver do kina s velmi dobrým stereem? Nejvybavenější Denon AVC-X8500HA. Cena plně odpovídá kvalitě. Podle nás se jedná o nejlepší komponent, který kdy Denon vyrobil. U tohoto modelu můžete bi-amping dokonce nastavit pro všechny pasivní reproduktory v 5.1 kině (a zdvojnásobit tak výkon na každém kanále).
Extrémní sestavy s bi-ampingem
V praxi se s biampingem setkáváme i u dělených stereo / kino sestav, kde je řídícím centrem předzesilovač / AV procesor a několik koncových zesilovačů, popř. monobloků.
V extrémních případech lze u vybraných high-endových reproduktorů volit tri-amping nebo kvadramping (v případě čtyřpásmových "obrů"). Cena za tyto sestavy bývá ovšem astronomická. Patří zde vlajkové lodě značek, např. KEF Muon, Cabasse La Sphere nebo Wilson Audio Wamm, které doplňují koncové zesilovače McIntosh, Luxman, Burmester, Accuphase, Chord, Dan D´Agostino, apod.
Trinnov - nejlepší AV procesor
Francouzský Trinnov umožňuje úplné nastavení bi-ampingu (i tri;qua-drampingu) pro libovolně vybrané reproduktory. HDMI lišta se dá časem upgradovat nebudete tedy časem omezeni až bude existovat např. 16K nebo 8K pro 120Hz. V neposlední řadě lze Trinnov nadstavit dalším 32. kanálovým procesorem (ano, procesor s dalším procesorovým rozšířením) a vytvořit kino v libovolné definici s 64 reproduktory, např. 24.6.40 nebo 12.6.20 v bi-ampu apod. Zdá se Vám to šílené? Vítejte v high-endovém světě domácího kina!
Impozantní strana procesoru Trinnov. Slouží jako řídící předzesilovač a zapojit můžete několika-kanálové koncové zesilovače nebo klidně i samostatný monoblok pro centrální reproduktor. Zapojit lepší koncový zesilovač (nebo dva monobloky) s vyšším výkonem než ostatní kanály v kině se ale přímo nabízí. Při skládání děleného domácího kina v high-end kategorii nepotřebujete např. pro surround-backy stejný výkon jako pro fronty, na to nezapomínejte.
Zadní strana procesoru Trinnov Altitude 16. Téměř plné obsazení. Pouze jeden výstup XLR (z šestnácti) nám zůstal volný (v pravém rohu dole).
Úprava frekvenční křivky po měření a kalibraci Trinnovu. Všimněte si např. křivky na 2kHz, kterou jsme snížili pro potlačení sykavek. Křivka na fotce je jen názorná. Finální podoba je naším know-how a poskytujeme ji pouze klientům PPHiFi studia.
Správné umístění reproduktorů v domácím kině by mělo být v kruhu (zelené ikony). Reálné umístění je znázorněno modročervenými ikonami. Kdo z nás by ale pro tyto účely stavěl rotundu? :) Od toho je tu Trinnov, který si všechny reproduktory po kalibraci přizpůsobí do správného umístění automatizací.
Náš Trinnov layout. Konfigurace 7.2.6. Možnost "pink noise" kteréhokoli reproduktoru (šumový test).
Během měření nebo přehrávání filmů lze kdykoli zjistit, jak jsou jednotlivé reproduktory "zaměstnávány". A to jak v aplikaci, tak přímo na čelním displeji samotného předzesilovače Trinnov.
Co zvolit?
Je třeba si uvědomit, že zesilovače v AV receiverech nejsou tak "dobré", jako v integrovaných zesilovačích pro stereo v podobné cenové kategorii za komponent. Zisk, hmotnost, kvalita trafa, damping faktor, clearfaktor, třída, japonské kondenzátory - to vše musíme zohlednit, není to pouze o výkonu.
Otázkou je, zda chcete kvalitní stereo nebo kino s průměrným stereem. Další možností je poohlédnout se po dražších AV receiverech či zmíněných dělených sestavách.