Recenze McIntosh 1.2KW a C1100

Po prodeji našich dělených zesilovačů McIntosh 601 a předzesilovače C2500 jsme nemuseli vůbec přemýšlet, co použijeme jako náhradu. Monobloky McIntosh 1.2 KW,předzesilovač C1100C C1100T jsme měli již v minulosti zapůjčené, nyní se tedy stávají trvalou součástí referenční poslechové místnosti č. 1 s reproduktory Kef Blade. Nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše a můžeme s jistotou říct, že se jedná o nejlepší stereo sestavu v naší prodejně. Potenciál našich Kef Blade využívají (téměř) na maximum.

mc12c

Představa o kvalitním hudebním zážitku, se liší posluchač od posluchače. Jde vždy o formu a obsah. Podobně jako filmový obsahový zážitek umocňuje forma v podobě zvukové a obrazové kvality, je i v případě obsahově dokonalého hudebního díla vyžadována forma zvukové jedinečnosti. O výjimečném kulturním prožitku se dá hovořit, jen pokud jsou tyto dva požadavky naplněny. Další reakce zúčastněných jsou už jen o filmovém, a hudebním žánru, který kdo preferuje. Samozřejmě jsou i produkce, kdy záleží jen na obsahu (filmy pro pamětníky), nebo jenom na formě, v podobě video smyček s úžasným obrazem demonstrujícím technické možnosti dnešní doby.

Dalo by se říci, že návštěvou kina, nebo koncertu bychom měli v případě žánru, který preferujeme obdržet za své vynaložené peníze zážitek plný emocí ve formě mimořádné kvality. Určitě jsme již mnozí z nás zjistili, že tomu tak není vždy. Na výsledné kvalitě se totiž podepisují další faktory. Srovnání s filmovým žánrem tady ukončím a dále jen hudba.

thumb gm1     Obsah hudebního díla může zkazit forma v podobě použité zvukové aparatury a její konfigurace a v případě živého koncertu vše může zásadně ovlivnit obsluha. Opravdu kvalitní aparaturu si totiž nemůže dovolit každý a zvukařů je sice hodně, ale jen málo vyvolených. Běžná zvuková aparatura je dnes pro muzikanty snadno dostupná a zahrnuje široký výběr značek a produktů. Cenová dostupnost je způsobena levným dovozem z Číny a především použitou technologií preferující digitalizaci a odklon od analogového zvuku. 100W výkonu v analogu cenově odpovídá 1000W v digitálním provedení. Váha digitálního zesilovače je také velmi malá a snadno se přenáší. To jsme si uvědomili, když jsme vybalovali a dávali do stolku koncové stupně McIntosh MC1.2KW. Každý totiž váží 66kg a tak celkem pro stereo 132kg. Pokud by takové zesilovače použil hudební soubor, asi by před koncertem jeho„bedňáci“ neměli velkou radost. A tak určitě ocení, když stejným, nebo i vyšším výkonem disponují zesilovače s hmotností do10 kg, které na produkcích používají. Proč tedy u McIntosh vyrábí tak těžké zesilovače, když to jde i jinak? Odpověď je jasná a jednoznačná ze zvukového výsledku.

"Úžasná dynamická síla čistého analogu, detailní a prokreslený hudební projev bez kontaminace jedniček a nul je na digitálních zesilovačích nemyslitelná."

Audio systém, kde se o výkonovou složku starají monobloky MC 1.2KW je s vhodnými reproduktorovými soustavami prostředek, který Vám v případě kvalitního hudebního materiálu domů přinese koncertní zážitky nejen obsahové, ale i s dokonalou formou. Dalo by se říci, že návštěvy živých koncertů si již tak nebudete užívat jako dřív pokud kvalitu zvuku budete srovnávat s tím, co máte doma. I z velmi hlasitého poslechu (jako na koncertu) Vás nerozbolí hlava, jelikož sudé vyšší harmonické tóny reprodukované dobře vybranou zvukovou aparaturou jsou pro organismus léčebným procesem. Na rozdíl od digitálních zesilovačů produkujících vyšší liché harmonické tóny, které jsou dnes převážně přítomny u mnohé koncertní produkce. Poznáte je, že Vás „řežou“ do uší jak cirkulárka. Je potřeba říci, že pokud nahrávka již vnikla s tímto digitálním zrnem, jedná se o titul, který bychom nechtěli poslouchat ani na super aparatuře.

"Samozřejmě, atmosféru živého koncertu nenahradí nic. Pokud vidíme svého oblíbeného zpěváka nebo kapelu živě, vše ostatní jde stranou."

Podobně pečlivý výběr jako u audio systémů je potřeba věnovat i hudebním nosičům. Skutečně dobře nahraných hudebních titulů je sice hodně, ale jsou pořád v menšině proti průměrným a špatným nahrávkám. I v tomto případě se bavíme o formě a obsahu. Obsahově máme všichni jasno a vybíráme si naše oblíbené zpěváky, kapely a hudební tělesa. S postupnou obměnou domácí aparatury ale už začínáme hledat i formu – očekáváme s nákupem nových reproduktorů, nebo zesilovače zkvalitnění zvukové formy. Přichází i zklamání, když čekáme výrazný posun zvukové kvality námi obsahově blízkých nahrávek, které formu nevylepšily, spíše odhalili zvukové nedostatky. A najednou posloucháme hudbu, která nám obsahově není až tak blízká, ale zvukově excelentní. Postupně měníme knihovnu svých hudebních titulů a kvalitní forma zásadně mění naše obsahové požadavky. To je postup, kterým si prošlo hodně lidí, kteří dnes poslouchají hudbu hlavně s kvalitním zvukem a obsahově nalézají tituly, které jim postupně mění poslechový život. Říká se jim audiofilové. Druhou skupinou lidí jsou radikálně obsahoví posluchači preferující své hudební vzory bez ohledu na kvalitu nahrávky. Jsou to v podstatě spokojení lidé, kteří zvuk neřeší a stačí jim texty a hudba v základní, nebo i poškozené formě. Jejich životní priority jsou zpravidla někde úplně jinde. Poslech rádia nebo MP3 je pro ně dostačující.

Audiofil je na rozdíl od běžných konzumentů hudby hledač zvukových pokladů, čemuž podřizuje výběr samotných nahrávek a audio řetězce pro jejich poslech. Obojí dohromady je velký koníček, vyžadující investice času a peněz.
Když před 20. lety vznikalo studio PPHIFI jako obchod pro audiofily, netušili jsme, kolik investovaného času a peněz bude potřeba k naplnění vize dokonalého zvuku, který bychom mohli uskutečňovat v domácnostech našich zákazníků. Vytvoření akusticky upravených poslechových místností v našem studiu (dnes již 7 poslechových pozic) nám účinně pomáhá k nalezení jedinečných audio uskupení, které jako ověřené doporučujeme a realizujeme u našich náročných zákazníků.
Sestavu komponentů McIntosh jsme v červenci 2016 rozšířili v naší referenční poslechové místnosti č. 1 o sestavu děleného předzesilovače C1100 a zmíněných koncových zesilovačů MC 1.2KW.

thumb gm14 Jelikož jsme ještě neobjevili lepší reproduktorové soustavy než KEF Blade (to neznamená, že neexistují) poslechnout si můžete přijet právě tuto konfiguraci. Jako zdrojový komponent je v sestavě gramofon AVID Acutus s přenoskou Keitsu Black, CD přehrávač McIntosh MCD 550 a síťový přehrávač Lumin A1 s možností přehrávat DSD soubory z našeho úložiště, nebo využít služby TIDAL. Poslech hudby ze všech těchto zdrojů je v případě dobře zvolené základní konfigurace vždy excelentní.

Když přes systémovou sběrnici, která je propojená Jack 3,5mm, dálkovým ovládačem najednou zapnete celý řetězec McIntosh, máte vizuální zážitek zaručen. A co teprve potom, kdy se dostaví první tóny, rytmické pasáže a zpěv. Obrovská síla s hebkostí a dynamickou vzdušností v celém prostoru je tak umocněna obsahem hudebního díla, což dohromady občerstvuje a dodává pohodu s emočními prožitky. Obrovské modré budíky koncových stupňů výrobce neosadil jen pro informaci, jaký výstupní výkon právě posloucháme. Je to designová a podmanivá součást výrobků této značky a utvářejí její nezaměnitelnost a jedinečnost. Ze šroubů na stolku je patrné, že jsme museli polici nad koncovými stupni z důvodu rozměrů upravit asi o 10 cm. Jedná se o nejvyšší a nejtěžší komponent, který McIntosh vyrábí a tak úpravy pro umístění těchto bloků byly nezbytné.

"Jako vždy, platí, že i koncový zesilovač hraje jen tak, jak mu umožní předzesilovač."

McIntosh C1100, předřazený koncovým stupňům je dělený předzesilovač úplně nové konstrukce vycházející z technologie dlouho vyráběné vlajkové lodi firmy C1000. Skládá se z řídící jednotky C1100C a lampového předzesilovače C1100T. Tato konfigurace je pouze analogová, D/A převodník tam nehledejte. Koncepce předpokládá využití analogových zdrojů, nebo předřazeného samostatného převodníku. Množství analogových vstupů je ale mimořádné a to v symetrickém XLR (6x) i v nesymetrickém RCA (6x) provedení. Předzesilovač je vybaven i pro špičkové zpracování signálu gramofonu s vložkou MM i MC.

Speciální systémová, napájecí a řídící sběrnice je separována pro každý kanál samostatně. Oddělení zdroje od samotného předzesilovače je vždy to nejvíc, co můžeme udělat pro dosažení zvukové dokonalosti. Tento vrcholový model značky McIntosh posouvá hranice reprodukce hudby do stavu, kdy už nelze nic vymýšlet, snad jen přizpůsobit tomu i veškeré kabely v systému od zásuvky ve zdi, přes signálové kabely až po reproduktory. Zdokonalovat se dá i poslechový prostor, což ale činíme na dokonalém základu audio řetězce, kdy chyby vykazuje pouze poškozená nahrávka, nebo špatná akustika poslechového prostoru.

"Nutnost kvalitních zdrojových komponentů je srovnatelná s kvalitou hudebního díla jako celku."

V našem referenčním řetězci máme připojeny již výše zmíněné a na fotografii patrné zdrojové komponenty. Srovnání jednotlivých zdrojů signálu při poslechu stejné nahrávky je u nás možné z gramofonu, CD/SACD přehrávače a síťového přehrávače. Zákazníkům navíc umožňujeme RIP jejich vlastního CD nosiče, který mohou v zápětí srovnat s výsledkem na streameru. Můžeme srovnat DSD soubory s FLAC, nebo přímým srovnáním s CD diskem. Výsledky jsou velmi zajímavé a většinou vedou naše zákazníky k rozhodnutí, kterou cestou se vydat. Samostatnou kapitolou je poslech vinylových desek, které ve většině případů naše zákazníky zvukovou kvalitou přesvědčí o své jedinečnosti. PPHIFI studio do blízké budoucnosti chystá i možnost srovnání originálních nahrávek na kotoučích cívkových magnetofonů, které se pomalu ale jistě budou vracet tam, kde jsou očekávány ty nejlepší zvukové výsledky.

Akustika, korekce a napájení

Poslechové místnosti v PPHIFI jsou akusticky řešeny panely portugalského výrobce Vicoustic. Jsou použité absorpční a difuzní panely a basové pasti. Přesto je v řetězci poslechové místnosti zapojen i McIntosh MEN220, který umožňuje na základě několika měření v tomto již upraveném prostoru vyhodnotit jeho akustické vlastnosti a přizpůsobit reprodukci danému prostředí. Nastavené hodnoty jdou pomocí dálkového ovladače samozřejmě překlenout a tak můžeme okamžitě vyhodnotit jeho vliv na hudební projev v závislosti na akustice místnosti.

Základním prvkem celé sestavy je síťový filtr Gigawatt PC-4 EVO, který má dostatečný výstupní výkon pro napájení celé sestavy. Použitá kabeláž síťových, signálových a reproduktorových je McIntosh, Audioquest, Gigawatt, IsoTek, Avid a ProJect. Zkoušet budeme samozřejmě i kabely dalších výrobců – je to o hledání a nalézání.

HiFi stolky na míru

Závěrem tohoto pozvání do našeho studia bych zmínil uložení komponentů. Stolky, které necháváme vyrábět na zakázku, jsou tvořeny policemi z MDF a hliníkovými profily. Jsou to definitivní stolky s pevnou šroubovací konstrukcí pro uložení sestavy, která je pro nás konečným, nebo dlouhodobým řešením pro bezpečný a bezproblémový provoz uložených přístrojů. Výška jednotlivých MDF dýhovaných polic už nejde snadno změnit, jak můžete vidět na obrázcích v galerii, kde změna výšky komponentu vyžadovala speciální řešení a složité úpravy stolku pomocí příčných hranolů. McIntosh 1.2KW je položený právě na těchto námi vyrobených stolcích.

• Speciální rozměry na míru pro individuální potřeby zákazníka.
  • Možnost výběru konstrukčních prvků AL profilů (80 mm x 80 mm), (60 mm x 60 mm) a jejich barvy (stříbrné a černé odstíny, výběr barvy bez omezení)
  • Výběr dýhy, nebo barvy polic