Devialet Phantom Gold: Designový klenot s ohromující dynamikou

Ve studiu v Otrokovicích máme nově stálou prezentaci futuristických reproduktorů francouzské značky Devialet. Možná jste si všimli, že pro naše recenze vybíráme vždy jen ty produkty, které můžeme bez problémů doporučit našim zákazníkům. Nejinak tomu bude i v tomto případě. Na začátek můžeme říct, že jsme ve studiu za poslední 2 roky neměli něco s takovým "wow efektem" ve všech směrech. Uvnitř fotografie ve vysokém rozlišení.

phantomlitt

Průběh instalace

První, co Vás při vybalování zaujme je samozřejmě design reproduktoru. Ten je opravdu úžasný a trochu nám připomíná svou nadčasovostí Cabasse La Sphere. Je pravda, že někdo s netradičním vzhledem může mít problém, nám (a většině) se ovšem líbí velmi. Na přední části si nejde nevšimnout kruhové krytky výškového reproduktoru vyrobeného z titanu, která je vyřezána do loga firmy Devialet. Na bocích potom dominují (zvlášť při poslechu hudby) dva basové reproduktory, které se efektivně pohybují při nízkofrekvenčních pasážích. Reproduktor lze poslouchat jako samotný, a i v tomto mono režimu již na sebe strhává všechnu pozornost. Samozřejmě, ve stereu se zvuk posune někam úplně jinam, proto doporučujeme koupit pár. Pro spárování dvou a více kusů těchto reproduktorů je nutný samostatně prodejný rozbočovač (Devialet Dialog).

s2aa

* Fotografie se po rozkliknutí otevře ve vysokém rozlišení.

Průběh instalace je potom jednoduchý - připojit oba reproduktory do zásuvky, rozbočovač do zásuvky a k síti ethernetovým kabelem a spustit aplikaci Devialet Spark na ovladači.LAN kabel připojený k Dialogu slouží jen pro spárování dalších reproduktorů. Samotný poslech hudby probíhá bezdrátově přes Wi-Fi. Zdrojem hudby může být mobil, počítač či tablet. Operační systémy s nimiž si Phantomy rozumí jsou Android, IOS, Windows i MacOS. Aplikace uživatele provede počátečním nastavením - najde všechny reproduktory, nainstaluje update firmwaru, přiřadíte si v ní levý a pravý kanál (nebo i 24 kanálů) a vyberete svou streamovací službu, ze které chcete přehrávat hudbu. Pokud již máte jeden reproduktor koupený a přidáte si k němu další do sterea, je třeba ten první nejdříve zrestartovat (třikrát rychle zmáčknout zapínací tlačítko v zadní části reproduktoru). V opačném případě aplikace nebude umět přiřadit reproduktor druhý.

SF21s1aa

* Fotografie se po rozkliknutí otevřou ve vysokém rozlišení.

Uživatelské prostředí aplikace

Samotná aplikace je velmi jednoduchá na ovládání a uživatelsky přívětivá. Lze vybrat zdroj hudby: Tidal, Spotify, Qubuz, Deezer, internetová rádia (samozřejmě včetně českých), Airplay nebo samotné uložiště telefonu. V aplikaci lze vytvářet a editovat playlisty, ovládat hlasitost, přetáčet skladbu na libovolný čas apod. Vzhled aplikace působí čistě a elegantně, je zde řádkový seznam s cover obrázky jednotlivých alb - to vše na bílém pozadí s minimem rušivých prvků. Po klepnutí na skladbu čekáte 2 - 4 vteřiny, než začne hrát, zpětné posouvání do jiných seznamů a složek je okamžité, nic se nenačítá znovu.

IMG 8169IMG 8170IMG 8172IMG 8175

* uživatelské prostředí na mobilním telefonu iPhone 7, na posledním screenshotu je seznam hudebních zdrojů

Jak jsme již naznačili, z reproduktorů Devialet si můžete udělat i domácí kino nebo stereo v několika zónách - k jednomu rozbočovači Devialet Dialog lze připojit až 24 reproduktorů. V aplikaci Spark si potom přiřadíte jednotlivé kanály jak potřebujete a také je můžete přiřadit do několika místností. V místnosti A tedy může být zvolen stereo poslech, v místnosti B potom 5.0 kino (subwoofer není třeba - ani se připojit nedá), v místnosti C další stereo, a to vše lze ovládat jednou aplikací. V těchto kombinacích se nekladou meze, na surroundy můžete zvolit levnější Phantomy, na přední kanály dražší apod. Použitelnost pro domácí kina (např. DTS)  je zatím otázkou slíbeného upgradu FW, který bude příští rok.

Zvuk

Jak je na tom ale kvalita zvuku?  Při prvním pohledu na Phantom můžete chybně nabýt dojmu, že se pravděpodobně jedná jen o High-Tech hračku, která se snaží o kreativní vzhled ale s High-End audiofilským zvukem nebude mít nic společného. Není tomu tak. Jakékoli negativní hodnocení na diskuzích znamená jen to, že je dotyčný zkrátka neslyšel a podle vzhledu typuje výsledek. Zvuk Phantomů totiž ohromí každého. Již při vybalování Vás překvapí jeho hmotnost vzhledem k menší velikosti - 11kg! Design jde ruku k ruce s výborným zvukovým projevem. Jeden reproduktor Phantom Gold má rekordní teoretický výkon 4 500W, ve stereu tedy 9 000W. Jmenovitý výkon samozřejmě nižší - 2x300W (pro jeden pár). I tento výkon nevyužívá samozřejmě na maximum, z obecného pojetí o zesilovačích však víme, že důležitá je právě ta velká výkonostní rezerva. Čím je větší, tím je zvuk detajlnější, o dynamice ani nemluvě. A přesně to je případ Phantomů. Mají výborné podání basů, jsou energické, plné dynamiky.

* Jak to vypadá uvnitř hrajícího reproduktoru

Prostorovost je na skvělé úrovni a již při první skladbě posluchač nebude skrývat údiv. Zvuk Vás zkrátka pohltí, a chování reproduktorů také. Basový reproduktor se pohybuje více než jsme zvyklí i u těch nejsilnějších subwooferů a tento efekt se dokonale hodí k detajlnímu ale čistému designu těla komponentu. Zajímavostí je, že vrchní část reproduktoru nevykazuje během přehrávání žádné známky vibrace či otřesů. Položíte-li zde naplněnou sklenici, voda v ní se ani nehne. Pohybují se jen jen boky, které nemají díky speciální konstrukci navrchu vliv na otřesy. Pokud bysme měli vyjádřit poměr výkon vs cena u nejvyššího modelu Gold (pár stojí bez mála 135tis Kč) dosahují úrovně reproduktorů v ceně 400tis Kč. Ovšem reproduktorů bez zesilovače! Phantomy jsou reproduktory plně aktivní. Zesilovač tedy již mají v sobě a není třeba nic dalšího řešit, tedy až na drobnosti jako přikoupitelný ovladač, stojany a hlavně rozbočovač.

s4

* design je originální, čistý, trochu nám připomíná nadčasovost vzhledu jakou má Cabasse La Sphere

"Ve stereu výkon nevyužívá samozřejmě na maximum, z obecného pojetí o zesilovačích však víme, že důležitá je právě velká výkonostní rezerva."

Není to ovšem reproduktor pro každého. Není pro konzervativní a old school posluchače. Nemůžete si ho připojit analogově ke gramofonu nebo k AV receiveru. To k čemu slouží však umí dokonale - streamerování hudby. Lze ho připojit k PC, Androidu, IOS nebo může v budoucnu sloužit jako domácí kino. Optickým kabelem ho lze připojit např. i k TV nebo k CD/BR přehrávači. Jeho poslech ve stereu je velkým zážitkem a ve své cenové kategorii (a mnohem dál) nemá konkurenci. Pokud Vás nepřesvědčila recenze (což chápeme, my jsme také nevěřili všem superlativům našeho dodavatele) doporučujeme se objednat na poslech v našem studiu v Otrokovicích.

VÝHODY NEVÝHODY
 + nadčasový a luxusní design - nelze propojit analogově
 + výborné uživatelské prostředí aplikací  - nelze připojit k AV receiverům