[15] Upgrade našeho domácího kina - 3D zvuk a 4K projekce - instalace & fotogalerie

   Jaká je kombinace nejlepšího rozlišení videa a nejlepšího formátu zvuku v domácím kině? V poslechové místnosti č. 2 byla tento týden dokončena instalace referenčního domácího kina s Dolby Atmos & DTS:X s jedenácti reproduktory značky KEF 4.7.2 (2 x přední KEF Reference 5 - Blue Ice White Limited edition, 1x center, 2x surround, 2x surround back, 4x stropní a 2x subwoofer) + projektor SONY VPL-VW520ES a přehrávač 4K. Více detajlů uvnitř článku.

atmos4Kmain

   V oblasti domácího kina je v současnosti konečnou a dosažitelnou kvalitou obrazové složky rozlišení 4K. V budoucnosti se určitě i v této oblasti posuneme dále ale vyšší rozlišení obrazu jako je třeba 8K není pro nás zatím dostupné jak softwarově, tak i přístrojovým vybavením. Paradoxem je, že přehávače disků UHD v současnosti nenabízí žádná HighEnd značka – spokojit se tak můsíme pouze s levnějšími přehrávači kterých je na trhu méně, než prstů na jedné ruce. Na druhou stranu - lepší než nic. Prezentaci domácího kina v nejvyšší možné zvukové a obrazové kvalitě jsme plánovali již dlouho a nakonec pro uskutečnění tohoto záměru posloužil UHD přehrávač Panasonic DMP-UB700, který právě přišel na trh (30. 11. 2016).

Panasonic DMP-UB700 - jeden z pěti přehrávačů co umí 4K ale neumí mkv!

  Panasonic DMP-UB700 je levnější varianta modelu se stejným označením ale s číslem 900 na konci. Na rozdíl od něj má pouze digitální výstupy. ( 2 HDMI, LAN a OPTICAL). Veškeré anologové rozhranní zde na rozdíl od 900 není. Pro naše účely ale konektivita plně vystačuje. Údaje na štítku japonské značky nás také může potěšit tím, že je přístroj vyroben v ČR.

4k kino

   Můžeme rovnou upozornit, že přehrávač si poradí více než dobře se zmíněnými 4K (Ultra HD Blu-Ray) disky. Horší je to s populárními formáty mkv nebo mp4 na vašem harddisku, flashce nebo serveru. Některé přehraje, většinu však ne. Jako streamer filmů ho tedy doporučit nemůžeme. To samé platí o vyšší model značky, který se stal prvním 4K přehrávačem vůbec - Panasonic DMP-UB900. Doufáme, že tento velký problém napraví Panasonic v novém firmwaru. I tak, je to velká chyba Panasonicu, že přišel na trh s přehrávačem, který umí perfektně přehrát 4K disky ale s většinou mkv si neporadí! O nemožnosti čtení externích titulků se raději ani nebudeme zmiňovat. Nejlepší možnou volbou na poli multimediálních center tedy zůstavá vynikající Cambridge Audio CXU. 4K disky však neumí a proto je lepší mít přehrávače oba dva.

4k kino5


"Je to velká chyba Panasonicu, že přišel na trh s přehrávačem, který umí perfektně přehrát 4K disky ale s většinou mkv si neporadí!"


  Pokud jste si již zakoupili nejaký UHD Blu-ray disk je potom propojení z výstupu HDMI VIDEO OUT do projektoru 4k snadnou záležitostí. HDMI AUDIO OUT potom směřuje do AV procesoru, který zvládá 3D zvukový režim, jako je například Dolby Atmos, Auro3 nebo DTS-X. Pokud tedy má váš BluRay disk tyto zvukové a obrazové parametry, máte pomocí tohoto levného přehrávače (13 490 Kč) zajištěnu zdrojovou část AV řetězce. Na vstupech následného Audio a Video řetězce jsou potom vyžadovány stejné parametry.

Instalace - krok č. 1 - pozor na HDMI 2 s nutným HDCP 2.2!

  Tady jsme tedy pouze na začátku a dále nás čeká propojení celého systému. HDMI kabely jsou Audioquest Vodka. Nejdříve HDMI připojíme do projektoru, který musí být vybaven HDMI vstupem označeným HDCP 2.2. To musíme znovu zdůraznit, protože televize a projektory můžou mít např. vstupy dva - HDMI 1 a HDMI 2, a požadovaný HDCP 2.2 je pouze ve druhém HDMI! Většina spotřebitelů však automaticky volí HDMI 1 a tam 4K není dostupný. 4K disk se potom přehraje jen v rozlišení FullHD. V našem případě používáme 4K projektor Sony VPL VW 520ES, který je tímto vstupem samozřejmě vybaven. Projektor musí být nastaven a seřízen na (kvalitní!) projekční plochu.

light14k kino3

 

Instalace - krok č. 2 - jedenáct zesilovačů pro jedenáct reproduktorů a komplikace se subwooferem

  Výstup HDMI Audio připojíme do vstupu AV procesoru (AV Receiveru) s označením Blu-ray. V našem případě je to procesor McIntosh MX 122, který zvukově zvládá všechny zvukové 3D formáty, které jsou na konci roku 2016 dostupné a známé. Pro vytvoření zvukové konfigurace Dolby Atmos, kterou ve studiu prezentujeme je zapotřebí 11 koncových zesilovačů a minimálně jeden aktvní subwoofer. Pro prezentace máme možnost využít šest zesilovačů Burmester (039) a sedm McIntosh (MC 207). V řetězci je aktivní subwoofer REL S3, který svou kontrolovanou silou vytváří unikátní dynamickou odezvu basové frekvence bez jakéhokoli zabarvení a rezonance. U něj musíme upozornit na další "problém", který bohužel výrobce nezmiňuje v manuálu. Subwoofer REL S3 po zapnutí nebude první hodinu svého "života" hrát, kvůli pojistce. Je třeba ho tedy první hodinu zapnout a nechat být.


4k kino7kino17

*Zleva - na první fotce přední reproduktory, subwoofer a center + plátno+ na druhé fotce surround & surround back (reproduktory Usher a zadní sloupové KEF nejsou v kině zapojeny)


   Samostatnou kapitolou jsou použité reproduktory. V konfiguraci 7.1.4 jich musí být po obvodu sedm a na stropě čtyři. Prostřední číslice udává počet subwooferů, který nám opravdu dostačuje jeden. V případě značky reproduktorů jsme pro tentokrát udělali změnu a stávající, úspěšně prezentované Cabasse jsme vyměnili za KEF. Přední pozici hlavních reproduktorů dominují KEF Reference 5 v limitované edici, centrální a zadní pozice jsou osazeny pěti instalačními KEF Ci3160 RL-THX a na horní (na stropě) pozici jsou vestavěny čtyři KEF Ci200RR –THX.


4k kino6

* To hlavní, co udělá z prostorového zvuku 3D zvuk - 4 stropní reproduktory KEF


Jaké je 4K?

  Projektor Sony VPL VW 520ES, který ve studiu prezentujeme nabízí plné 4K rozlišení, tedy 4096 × 2160 obrazových bodů, známé doposud pouze z oblasti velkých digitálních kin. V plném rozlišení umožňuje jak projekci 2D tak i 3D s využitím aktivních brýlí. Projektor využívá technologii SXRD s novou generací zobrazovače 4K, který excelentně zvládá hluboké odstíny černé. Jako zdroj se dá použít nejen HD video, ale i video s SD rozlišením, neboť projektor je vybaven funkcí sofistikovaného přepočtu těchto formátů na rozlišení 4K, čímž dokáže dramaticky zvýšit kvalitu dvojrozměrného i trojrozměrného obsahu.

tabulka4K

    Projektor VPL-VW520ES nabízí světelný tok 1.800 lumenů, čímž umožní promítat obraz na větší plochu než předchozí projektory společnosti SONY. Projektor dosahuje dynamického kontrastu až 300.000 : 1. Projektor podporuje standard HDR (High Dynamic Range), který představuje novou dimenzi v zachování původního dynamického rozsahu scény. K posouzení obrazové složky prezentace v Pphifi zahrnuje prezentaci 4K filmových ukázek se zaměřením na dokonalost této technologie, která jednoznačně z domácího kina tvoří profesionální kino.


"Projektor Sony VPL VW 520ES dokáže v dané kvalitě úhlopříčku až 762 cm"


  Obrazová plocha rámového plátna má projekční šířku 245 cm a při formátu 16:9 nabídne úhlopříčku přibližně 280 cm. Projektor Sony VPL VW 520ES dokáže v dané kvalitě úhlopříčku až 762 cm, což nám náš prezentační prostor neumožňuje. O stejné kvalitě hovoříme vždy pro danou sledovací vzdálenost kdy se zvyšující se velikostí obrazu je nutný větší odstup od projekční plochy.

Přehrávání "obyčejného" FullHD (1080p) Bluray disku na 4K projektoru nebo 4K TV

  Změnil se samozřejmě i obraz Bluray disků, a to podstatně k lepšímu. To samé platí i pro streamované videa ze serveru nebo z externího uložiště (včetně mkv formátu)! V praxi to vypadá tak, že při přehrávání zdroje v 1080p ho projektor nebo TV přehrává ve vyšší kvalitě než na FullHD televizích. Na obrazovce se dokonce zobrazuje zdroj 4K s 60ti snímky za vteřinu (4K 60FPS). Video se umí upscalujovat do formátu 4K. Jen znovu dodáme, jak jsme již zmínili, pro streming mkv a mp4 není UHD přehrávač Panasonic DMP-UB700 900 vhodný.


Rozdíl 4K UHD Bluray vs Upscalovaného 4K UHD Bluray vs BluRay

  Na fotkách je přiblížený výřez, kde je na detajlech nejlépe poznat rozdíl mezi originálním 4K zdrojem signálu na 4K TV, 1080p zdrojem signálu na 4K TV a 1080p zdrojem na 1080p TV.


Rozdíl remasterovaného BluRay s převodem 4:3 do 16:9 vs DVD 4:3

  Nyní trochu odbočíme a připomeneme starší formát DVD. V budoucnu nás jistě čeká remastering BluRay do UHD BluRay formátu stejně jako to bylo u remasteringu DVD do BluRay. V 90. letech se v ČR těšila popularita DVD opravdu jen mezi skalními příznivci, ne jinak tomu je i dnes s formátem 4K. Někdy jde filmové studio tak daleko, že se rozhodnou remasterovat film, který byl natočen původně v pravěkém čtvercovém TV formátu 4:3. Špičkou ledovce je potom kompletní remaster 200 dílů seriálu Akta X, kde se rozlišení DVD 720 x 480 (480p) předělalo na BluRay rozlišení 1920 x 1080p (1080p). Aby toho nebylo málo, došlo k velmi náročnému předělání 4:3 do širokoúhlého formátu. Již jsme se dočkali předělávky starších seriálů z DVD do BluRay, např. Sopránovci, Bratrstvo neohrožených, Knight Rider (remaster z roku 1982!), 24 hodin (2001) nebo WireV současnosti jediný převod z DVD 4:3 do 16:9  BluRay u seriálů se týká Akta X, a jedná se tak o nejnáročnější a nejnákladnější seriálový remaster všech dob.


Jaký je 3D zvuk?

  Zpátky k našemu kinu. Procesor McIntosh MX 122, který zvukově zvládá všechny zvukové 3D formáty je zapojen na vstupu HDMI 3 s využitím pouze na zvukové požadavky – obrazová složka se ubírá přímo s přehrávače do projektoru a tak nevyužíváme přepínací sběrnici HDMI pro přenos obrazu. Obejít přepínací obvody HDMI je pro kvalitní obraz nejlepší řešení a umožňují to pouze Blu-ray přehrávače se dvěma výstupy HDMI, jako je tomu u Panasonic DMP-UB700. Jinak by to ani nešlo - zvuk i video musí mít samostatné výstupy HDMI, to je podmínkou pro přehrávání 4K. V domácím kině této kategorie se analog řeší až na výstupu z procesoru a to v našem případě symetrickými kabely Oyaide XLR TUNAMI TERZO XX V2


kino15kino14

 

* Pohled na přední a zadní část Receiverů a procesoru - kabelů je opravdu hodně


Reproduktory (kromě předních) jsou připojeny kabelem Audioquest FLX–DB 14/4. Taktéž doporučujeme použít co nejlepší reproduktorový kabel pro center - v kině z něj totiž jde 70% všech zvuků. Zvuk tohoto audio řetězce je ohromující. Určitě by zasloužil větší poslechový prostor když v našich podmínkách využíváme maximálně 10% výkonu. Je to tedy velké kino přenesené do malého prostoru. Přes tento negativní fakt je zvuk velice vyvážený, detailní s přesnou kontrolovanou dynamikou. Subwoofer REL S3 je na rozdíl od jiných námi zkoušených konkurenčních produktů naprostý suverén a v podstatě o něm ani nevíme, pokud jej nevypneme. Při správném nastavení není dominantní ale spolupracující partner celého řetězce.


"Zvuk i video musí mít samostatné výstupy (2x HDMI), to je podmínkou pro přehrávání 4K"



   Testovací Blu-ray disk Dolby Atmos, který většina z vás určitě již poslouchala na nějaké výstavě nás přivádí na současný zvukový vrchol. Obrazově je ale tento disk pouze 1080p Full HD. Přesto, že je projektor vybaven funkcí sofistikovaného přepočtu tohoto formátů na rozlišení 4K pro náše prezentace jsme potřebovali Blu-ray disk se zvukem Dolby Atmos a obrazem 4K. Zkrátka žádný upscaling. MUŽ Z OCELI 4K Ultra HD s Dolby Atmos nás ve svých akčních scénách doslova ohromil. Až v tuto chvíli si uvědomíte, že jste ve skutečném kině, které s označením „domácí“ má společné jen opravdu ten fakt, že jste doma.
   Tato prezentace by nebyla zdaleka tak realistická bez hlavních reproduktorů KEF Reference 5 a centrálním reproduktoru stejné značky, které i agresivní scény dokáží vykreslit neuvěřitelnou hloubkou prostoru. Hudební podkreslení filmových scén je stejně úžasné, jako poslech audiofilských hudebních nosičů. Nechceme (ani nemůžeme) však srovnávat film a hudbu ve stereu.


"Doporučujeme použít co nejlepší reproduktorový kabel pro center - v kině z něj totiž jde 70% všech zvuků"



  Cíl našich zvukových návrhů u zákazníků se za dlouhá léta nezměnil. Domácí kino by mělo být i špičkovým hudebním systémem, přinášejícím ve stereo složce dokonalým zážitkem. V případě naší sestavy domácího kina jsme tak pro zdůraznění tohoto požadavku přidali jako zdroj gramofon, jelikož Panasonic DMP-UB700 analog nezvládá. Na gramofonech Pro-ject tak můžeme poslechnout přenosky Ortofon 2M Bronze a HANA SL.

Váš případný zájem o prezentaci prosím dohodněte předem. Vaše Pphifi studio.


"Váš případný zájem o prezentaci prosím dohodněte předem"


 Kompletní galerie

 

 

could interested

lumin35xsestavyaqwild1 streamery sestavyBaq text